Let op voor telefonische fraudepogingen!

Meerdere burgers hebben ons laten weten dat zij het slachtoffer zijn van pogingen tot fraude. Oplichters bellen burgers, vooral ouderen, op om hun te melden dat zij recht hebben op een COVID-premie van 350€. De oplichters geven ook het referentienummer 020/7805 op. Om deze premie te kunnen ontvangen, moet de burger zijn of haar bankgegevens verstrekken.

Het OCMW vraagt nooit naar uw bankrekeningnummer over de telefoon. De kennisgeving van de toekenning van financiële hulp van ons OCMW wordt altijd per officiële post naar uw postadres gestuurd.

Geef uw persoonlijke of bankgegevens niet via de telefoon!

Hoe herkent u een poging tot fraude?

  • Het telefoonnummer ziet er verdacht uit (b.v. een buitenlands nummer).
  • Men vraagt u vertrouwelijke bankgegevens mee te delen.
  • U krijgt plotseling een bericht dat men u een bepaald bedrag gaat krijgen.
  • De persoon die u opbelt, is opdringerig en gebruikt dreigementen.

Ik kreeg een verdacht telefoontje. Wat moet ik doen?

  • Meld het dan aan de FOD Economie via meldpunt.belgie.be
  • Contacteer uw bank en Card Stop op 078 170 170 als u bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als u geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.
  • U mag ook een aangifte doen bij de politie. Een aangifte doet u bij de lokale politie van uw woonplaats.

Meer informatie :

Safe on web – Ik krijg inkomende oproepen van een onbekend nummer

(Bronnen : FOD Financiën, Safeonweb)